torsdag 9 januari 2014

Julklappar

Här kommer långt om länge ett inlägg med bilder på 2013 års hemsydda klappar,

Först klara var ett par kalsonger med svampar till maken.
Både tyg och mönster kommer från LG sömnad och är hennes mönster Herr LG.
Jag sydde storlek Small vilket satt OK men nästa par skall jag nog ändå testa att göra i storlek Medium.
Kalsongerna var en trevlig och väldigt rättfram sömnad utan några direkta konstigheter.

Bra: De blev bra och maken gillade dem
Dåligt: Storlek Small visade sig vara lite i tightaste laget
Övrigt: Jag har redan köpt mer resår för att sy fler

Nästa sak som blev klart var en kortärmad skjorta till sonen. I slutet av sommaren så var barnen och jag i Alingsås tillsammans med en vännina och som av en slump råkade vi gå in i en tygaffär. Där inne såg min son ett lapptäckstyg han blev kär i och ville ha en skjorta. Det fanns dock inte så mycket men jag gick till slut med på att köpa vad som fanns och se vad jag kunde göra. Genom att kombinera med enfärgat svart (något man i efterhand nog kan se som nödvändigt för att inte få ont i ögonen) så fick jag ihop en kortärmad skjorta som redan är välanvänd.

På bilden hänger den lite snett, den är faktiskt rak i nederkant.

Redan på julafton åkte den på och den har sedan varit på diverse kalas och middagar, inklusive nyårsfesten. Sonen älskar sin eld-skjorta-

Mönster: Ottobre 1/2011 nr 37, fast med avkortade ärmar och en ändring för att få knäppslån i avvikande färg.
Tyg: Eldtyg från tygbutiken på Kungsgatan i Alingsås. Svart tyg från någon Quiltbutik som ställde ut på symässan i Kviberg
Knappar: Panduro
Bra: Sonen älskar sin skjorta
Dåligt: Översta knapphålet är lite knöligt.


Sist ut, med tyg köpt vid samma Alingsåsbesök var slutligen en klänning till dottern. Även hon hade hittat ett tyg. I hennes fall var det en babymanchester i älsklingsfärgen rosa som föll henne i smaken.

Efter en massa diskuterande med dottern om att tyget inte passade till en lätt och luftig klänning utan var lite för stabilt så landade vi slutligen på en västklänning från Ottobre. Då visade det sig att jag hade lite för lite tyg för att få ut alla delarna. Detta ledde till att bakstycket är utklippt i delar. Men jag är nöjd ändå.




Fodertyget köptes från Jofotex i somras samtidigt som jag köpte tyget till den här.

Mönster: Ottobre 3/2011, modell 18, Tropical Blend
Bra: Dottern och jag lyckades kompromissa om en klänningsmodell som funkade till tyget.
Dåligt: Att jag köpte för lite tyg från början. Hon börjar bli stor tösabiten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar